2012-02-10
 10:56:12

Bebis mat -

Ja det är vad jag har gjorde i tisdags ikväll! :) Jag har inte gjort någon mat själv till Vincent utan köpt burkar. Förutom när han va mindre för då räkte det ju att koka en potatis.
Men jag tänkte att jag skulle prova att göra en ny kycklinggryta till oss "vuxna" med ungefär samma ingredienser som i barnmaten. Och det blev super bra!

Det man behöver är:

3 st kycklingfilér
1 Burk cocosmjölk
1 broccoli huvud eller ca 3dl frysta
1 paprika i valfri färg
250g champinjoner
1 burk minimajs
2,5dl grädde
0,5 msk kycklingbuljong (jag använder mig av flytande!)
vatten
0,5msk röd chilipasta
salt & peppar
matolja
2st kastruller
Ris

Strimla och stekkycklingen (1till "barnmat" 2 till "vuxna") stek "1" filé i taget för det ska få färg inte kokas i stekpannan. Den första omgången du steker är till barnmaten så ingen salt peppar och sedan i kastrull nr1, utan ta det på omgång nr2&3. Och sedan i kastrull nr.2
Tag och stek broccoli,paprika,minimajs,chaminjonerna för sig så dom får färg. Jag steker även i SMÖR!
Sedan tar du och tar lite av varje grej och lägg i kastrull nr1 sedan resten i kastrull nr 2.
Sedan 3msk grädde till kastrull nr1. Resten i nr2. Tag cocosmjölken och ta ungefär 2msk till kastrull nr1 resterande i nr2. Av buljongen behövs bara 1krm till "barnmaten". Sedan 1.5dl vatten till kastrull nr1 och 2dl till nr2.
låt kastrull nr 1 koka till allt är mjukt. Fyll även på med lite vatten om det behövs för det ska va såsigt för annars blir det "cement" när man mixar med riset. Till barnmaten kokade jag 1,5dl okoktris. 

Nu till "vuxenmaten" jag gillar stark mat så jag hade i ungefär 0,5msk med chili pasta men vill man ha starkare så tar man i mer och mildare mindre! :)
Låt sedan detta koka så broccolin är "ál dente". Man kan även vänta med att hälla i paprikan tills i slutet så den också håller sig "ál dente". Till detta serverade jag jasminris men går lika bra med vanligt matris. :)

Sedan när man ska mixa barnmaten så ta och häll i riset, ca 2msk matojla och mixa. Blir det jätte "cementigt" ha i vatten,  smör, grädde eller mjölk. Har ni ett barn som är "trög i magen" ha i mer olja. :)

Jag andvänder mig av smör och grädde. Inga light produkter eller matlagningsgrädde!!


Hoppas det ska smaka! :)


/
S







LÄMNA EN KOMMENTAR :):

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: